خرید کریو

خرید vpn

خرید vpn

خرید کریو

خرید vpn

خرید وی پی ان

وی پی ان

دانلود فیلم

آداب خوردن و آشامیدن | مهرطب

آداب خوردن و آشامیدن

نوشته شده توسط مدیر در ۱۱:۴۴ ب.ظ – 11:44 ب.ظ -

بدن انسان از عناصر اربعه و اخلاط اربعه ( خون ) تشکیل شده است. و اینها دائما در حال تغییر و تبدیل و تحلیل و از بین رفتن هستند پس باید جایگزین و بدن آنها در بدن تولید شود و آن چیزی جز غذا نیست.


اصول تغذیه :
۱- متاسفانه امروز بدلیل پیشرفت حمل و نقل ، محصولات یک منطقه براحتی در اختیار منطقه ای دیگری قرار می گیرد و با عث می شود مردم یک منطقه دیگر را استفاده کنند و یا در ماکولی را در غیر فصل استفاده کنند. مثلاً خیار را در زمستان از گلخانه استفاده می کنند و یا هندوانه خوزستان در فصل سرما به تهران آورده می شود. خوردن میوه غیر بله و غیر فصل مضر و موجب امراض ردیه است. از نظر طب سنتی میوه هر منطقه مناسب مردم همان منطقه است و میوه ای هر فصل متناسب با مزاج همان فصل است. مگر اینکه مانند گردو و پسته قابلیت نگهداری داشته باشد.
۲- میوه ها نمی توانند جایگزین غذا بشوند مگر خیر میوه ، خرما ، انگور ،و انجیر چون اینها کثیر الغذا هستند و خون بسیاری تولید می کنند فوبه کننده نیز هستند.
۳- مقدار غذا نباید زیاد باشد چون باعث تخمه ( سوء هضم ) و فساد می گردد و خون صالح متولد نمی شود خون نابجا می تواند عامل هر بیماری باشد بهمین دلیل پرخوری را ام الامراض می نامند.
نباید بسیار کم باشد چون باعث ضعف قوا و لاغری می شود.
قبل از اینکه کاملاً سیر شود باید دست از غذا بکشد چون در وقت هضم غذا ، حجم غذای معده به علت حرارت افزایش می یابد و فضای خالی را پر می کند.
۴- پس از غذا بدن باید آرام باشد و از حرکات و ورزش بپرهیزد چون برای هضم به حرارت نیاز است و سکون باعث جمع شدن حرارت در اطراف معده می شود. بدترین کار پس از غذا حرکت سنگین و قوی است.
البته چند قدم راه رفتن پس از غذا مفید است چون باعث می شود غذا در قعر معده قرار بگیرد.
۵-تا اشتهای صادق بوجود نیامد غذا نخورد.
۶- اطعمه متختلف را در یک وعده جمع نکند چون باعث سرگردانی قوه هاضمه می شود و طبیعت مدبره بدن جیران می شود. چون بدن انسان برای هضم هر غذایی یک قوه ای مصرف می کند و در صورت تنوع و رنگارنگ بودن غذا از تصرف و هضم کامل آنها عاجز می شود و باعث سوء هضم می شود.
۷- وعده های غذا خوری باید دو وعده در روز باشد. در احادیث از وعده خواری نهی شده است امام رضا (ع) و همچنین بو علی در قانون هر هشت ساعت یک وعده را توصیه می کند.
۸- غذای بی مزه اشتها را از بین می برد و غذا ها و ماکولات ترش مزه باعث سرعت پیری است ( دقت شود که بسیاری از غذاهای ما ترش است ) غذای شور باعث لاغری بدن است و با عث کسالت می شود. چون خون کم از آن متولد می شود و ضد دم است . باعث خشکی .
نکته بسیار مهم:
امام رضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده اند. التفات مکن به قول جمعی از جهال که می گویند مکرر خوردیم فلان غذا و شربت را که می گویند مضر است و هیچ مضرت نیافتیم پس محتاج به عمل کردن بقول اطبا و مسائل طب نیستیم و به دستوری که همیشه غذاها و شیرینی ها را خورده ایم عمل می کنیم.
شخصی که این قسم می گوید مثل حیوانات شعوری ندارد و نمی تواند نافع را از مضرت هیص دهد و حکایت او شبیه حکایت دزدی است که یک مرتبه دزدی کرد و گرفتار نشد پس حریص در دزدی گردید و پی در پی دزدی می کرد تا گرفتار شد و به مجازاتهای بزرگ مبتلا شد . اگر مرتبه اول دزدی گرفتار می گردید جزای سهلکی به او می دادند. آدمی نیز از اینکه چند مرتبه از غذاها و شیرینهای مضر ضرر نیافته دلیر می گردد و. آخر الامر به امراض مهلک که به هیچ وجه قابلیت علاج ندارد گرفتار می شود.
۹- ترکیب برخی اغذیه با هم مضر است اجتماع اغذیه زیر باعث امراض ردیه مزمنه است خصوص مداومت بر آن .
۱- ماهی تازه و گوشت مرغ که موجب درد دندان است.
۲- شیر + میوه های آبدار
۳- سرکه + برنج ( توضیحات سرکه دارند پس نباید با برنج میل شود) که سبب درد روده و قولنج است.
۴- انگور + کله و پاچه چون تولید خلط غلیظ لزج می نماید
۵- انار بالای هر یسه خوردن باعث نفخ و قولنج است
سرکه با عدش و ماش نیز مضر است.
۶- ماهی + تخم مرغ موجب نقرس و بواسیر و درد دندان می شود.
۷- شیر را نباید با ترشیها خورد چون ترشی باعث پنیر شدن شیر می شود و اگر شیر در معده پنیر شود سمی می شود.
۸- ماهی + شیر چون باعث جذام و برص و قولنج است چون غلط بلغمی و سوداومی نابجا تولید می کند .
۹- ماست با ترب چون هر دو غلیظ اند و باعث درد معده و روده می شود
۱۰- آب سرد بالا میوه جات تر خوردن و بالای نان خوردن مضر است
۱۱- خربوزه با عسل
۱۲- مویز با عسل
منظور اطبا از منع اجتماع این غذاها این است که اگر مدت زیادی این غذاها را با هم بخورند و بر آن مداومت کنند بتدریج اثر اینها ظاهر می شود و امراض بروز پیدا می کند نه اینکه با یک بار و دو بار خوردن فوراً بیماری عارض شود.

۱۰- شب با شکم خالی خوابیدن بسیار مضر است و از احادیث شدیداً از آن نهی شده است . خصوصاً در پیران
۱۱- باید که طعام را خوب بجوند و با تانی فرو برند چون خوب جویدن باعث خویی هضم است
اگر از اکل غذاهای مضر ضرر و زیان نمی بیند و با رعایت این اصول بد حال نمی شود نباید آن را معتبر بداند و چون ممکن است تاثیر رعایت این اصول به سبب امری و حالتی پنهان باشد و هم چنین ممکن است ضرر ناشی از استعمال آن اغذبه در وقتی دیگر اتفاق افتد.
همچنین ممکن است ضرر یک عادت بد بعد از مدت ها تکرار ظاهر می شود و زمانی آگاه شود که کار از کار گذشته باشد.
۱۲- اگر چه غذا با هم جمع شونتد ابتدا باید شیرین از تناول نمود چون بدن بالذات شیرینی را دوست دارد و آن را سریعتر جذب می کند ( چون اعضا شیرین هستند ) و زود هم هضم می کند. اگر آن را مقدم ندارد و ابتدا غیر شیرین را بخورد و بعد شیرین را قوه ی جاذبه در لابه لای غذای شیرین ناچار است غیر شیرین را هم جذب کند و این باعث می شود غذا قبل از آنکه در معده هضم شود جذب کبد شود و موجب مرض است.
۱۳- پس از ورزش زیاد و سنگین و خسته کننده و یا غضب شدید ماهی و شیر و خربوزه و هنداونه خوردن مضر است چون اینها سریع الفسا و هستند و در این موقع در معده فاسد می شود
۱۴- اگر کسی غذایی نامطلوب بخورد بهترین تدبیر آن است که قی می کند. همچنان که در وقت و رود سم به معده بهترین طریق قی است آب نیم گرم خوردن قی را تسریع می کند.
هرگاه کسی در خوردن غذا پر خوری می کند و یا پس از غذا حرکت طاقت فرسایی بکند و یا از زیادی شرب آب و مایعات معده مشوش گردد واجب است فوراً می کند چون هیچ تدبیری برای اخراج غذای فاسد بهتر از قی کردن نیست.
بحثی در عادت :
عادت یا خوب است یا بد اگر خوب باشد فبها المراد
اگر بد باشد باید بتدریج آن را ترک کرد چون عادت حکم طبیعت ثانیه را دارد و جزئی از بدن شده است و لذا ترک یکدفعه ای باعث ضرر و هلاکت می شود مثلاً شخص معتاد اگر یکدفعه ای ترک کنند ممکن است حتی بمیرد.
در تمام مواردی که انسان قصد ترک یک عادت بد را دارد باید بتدریج به ترک آن همت گمارد مثلاً اگر پر خور بوده است یکدفعه شروع به کم خوری نکند.

انواع ظروف و خواص هر یک
۱- بهترین ظرف برای طبخ غذا طلایی و نقره ای است . ظرف طلایی مقوی قلب و رافع توحش و بر طرف کننده ضعف است اما در شرع تشریف ممنوع و حرام است.
۲- دیگ مسی اگر قلعی نباشد یعنی قلع اندود نشده باشد پختن و خوردن غذا در آب مناسب نیست. مداومت در اکل طعام در ظرف مسی بی قلعی محدث جذام است اما اگر قلع اندود باشد مادامی که قلع آن ظاهر باشد و از بین نرفته باشد اشکال ندارد طرف رو بین و رصاصی نیز همین طور است.
۳- ظروف جدیدی ( آهنی ) مقوی مثانه و اعضا تناسل است.
۴- پختن غذا در ظروف سفالی لعاب دار ممنوع نیست سنگین صاف نیز خوب است . بشرط اینکه غذا در خلل و فرج آن نباید زیرا متغضن می شود.
۵- بهترین ظروف بعد از طلا و نقره چینی و شیشه ای است و سپس سفالی لعاب دار
۶- راه حفاظت از غذای پخته این است که به هیچ وجه بالای آن را نپوشنده مگر به سر پوش مشبک و سوراخ دار تا بخار آن محبوس نگردد. خصوصاً اگر غذا گوشتی بالاخص گوشت ماهی باشد که بسیار سریع الفساد است.
تدبیر آب
آب به سبب بسطت قابلیت غذا ئیت برای بدن را ندارد بلکه بدرقه کننده غذا است. آب باعث می شود غذا به عروق ضیقه و اعضای بعیده برسد.
همانطور که اگر آب نباشد غذا در هنگام طبخ سوخته می شود مثلا اگر برنج را در دیگی بدون آب بپزند می سوزد در بدن نیز همین طور است.
آشامیدن آب ضروری است از برای مرطوب نگه داشتن بدن ترویج حرارت عزیزیه و روح حیوانی و طراوت و صفای رنگ و نرمی پوست و تسکین تشنگی و حرارت معده و وروده و کبد .
بهترین آبها : ( مختصراً در مورد آنواع آبها توضیح داده خواهد شد چون در زندگی صنعتی و مدرن این موارد قابل تغییر نیست ) آبی است که در لطافت و سبکی صفا و شیرینی و غدوبت ( گوارایی ) و سرعت خارج شدن از معده بر دیگر آبها برتری داشته باشد.
از دیگر نشانه های آب خوب آن است که زودتر قبول سردی و گرمی می کند. و غذا در آن زودتر پخته شود. نوشنده آن احساس سنگینی نکند.
بهترین آب که دارای خصوصیات بالاست اب باران بهاری است که خواص زیادی دارد.
بعد از آب باران آب نهارهای جاری است در صورتی که منبع آن دور و در جایی بلند باشد و خاک آنها طیب و پاک و سنگریزه باشد و یا بر سنگ بگذرد و با دستمال و صبا ( شمال شرق ) بر آن بوزرد و منبع آن مغرب و جنوب باشد و مجرای آن به سمت مشرق و شمال
آبهای رود نیل و آلوند دجله و فرات و زاینده رود و چشمه و کن آب شیراز این اوصاف را داراست بعد آب چشمه ها ست که خصوصیات آب انها را داشته باشد و بالای آن مکشوف باشد و آفتاب بر آن بتابد و باد بر آن بورزد تا بخارها و دخانهای موجود در آن به تحلیل رود آب چاه و قنات مطلوب نیست مگر اینکه چاه وسیع و عمیق و بر آب باشد و از آن آب بسیار بکشند تا آب در آن محتبس نشود.
بهتر آب قنات قناتی است که سر چشمه آن بلند باشد و خصوصیات آب نهرها و چشمه ها را داشته باشد که ذکر گردید.

آب یخ :
آب یخ و آب تگرگ و برف گرام مزاج قوی البنیه که مزاج و موی دارند و عضلات درشت دارند را مفید است ( این افراد کم هستند )
اما آب بسیار سرد خصوصاً آب یخ و برف و یا آبیکه در آن یخ انداخته باشند بسیار مضر است بوعلی می گوید اگر این آب ضرر خودش را در جوانی به تو نزند در پیری حتماً ضربه ای خود را به تو خواهد زد .
چون خاموش کننده حرارت عزیزی است و مضعف عصب و باعث انسداد و سردرد سرد و برای سینه و روده ها و معده مضر و باعث سرماخوردگی و استسقا و استرخا ( مستی ) و رعشه و ترهل و قولنج و ضعف قوه جنسی و امثال اینهاست خصوصاً اکثار در خوردن آن و بی وقت خوردن آن .

اوقات ممنوعه نوشیدن آب
۱- آشامیدن آب ما بین دو طعام ممنوع است هم چنین فوراً بعد از آن خصوصاً افرادی که آروغ دارند و معده آنها ضعیف است و نفخ شکم دارند.
۲- ناشتا آشامیدن آب خصوصاً اگر سرد باشد. چون در آن هنگام معده خالی است و آب را سریعاً جذب می کند و به کبد و قلب و مغز می رساند چون به قلب رسد خوف خاموش شدن حرارت غزیزیه و مرگ ناگهانی است . چون به کبد می رسد باعث سردی آن و استستقا ست و چون به مغز رسد باعث استرخا و سستی عصب و فلج و غیره است.
۳- بعد از ورزش زیاد و خسته کننده نیز مضر است چون اعضا پس از ورزش گرم هستندو آب را فورا از معده جذب می کننتد و ضررها ناشتا آشامیدن را دارد.
۴- بعد از جماع نیز همین طو است.
۵- بعد از حمام گرم چون به سبب حمام اعضا مفتوح و منبسط می گردند و آب را بسرعت قبول کرده و جذب می کند و لذا همانند ناشتا نوشیدن باعث سردی بدن و انطفاء حرارت غریزی می شود.
۶- در بین خواب و بعد از آن نیز علاوه بر ضررهای بالا اکثر امراض مغزی مانند رعشه و ضد بلادست و نسیان و استرخا را بندنبال دارد .
نکته : در همه این موارد اگر انسان ناچار به آشامیدن آب باشد باید اولاً آب گرم بیاشامد ثانیا قبل از آشامیدن سعی کند به مضمضه عطش را تسکین دهد اگر نشد با مکیدن و قطره قطره خوردن اگر باز هم نشد باید آب گرم را با چیزی ترکیب کند و سپس بخورد تا سریعاً جذب بدن نشود.
۷- آشامیدن آب پس از میوه جات کمات مضرت را دارد خصوصاً اگر میوه جات تازه و مرطوب باشند باید تا موقعی که خربوزه و هندوانه و خیاز و زرد آلو و انگور در معده است آب نیاشامد.
نباید انسان به حرف برخی افراد جاهل قوی الفرج مغرور بدهد که امور بالا را انجام می دهد و ضرر نمی یابند و می گویند ما فلان آب سرد را خوردیم در فلان وقت و فلان میوه را با فلان میوه و فلان غذا خوردیم و ضرری ندیدم اینان از اثرات دراز مدت این مراعات نکردن و تاثیر آن بر روی افراد ضعیف المزاج و پیر غافل اند باید که عقلاً گوش به سخنان این افراد ندهند و عمل به قول حکما و اطبا بکنند.
بهترین طریقه ی سرد کردن آب آن است که آب را در ظرفی گذاشته و ظرف را روی یخ بگذارند و در هر صورت نباید یخ در تماس مستقیم با آب باشد.
البته محرور المزاج را منعی نیست در صورتی که در هنگام غذا و پس از آن عطش صادق داشته باشد ( نه بخاطر تند خوری تشنه شده باشد ) .

آداب آب خوردن
۱- آب را باید به یک نفس و با سرعت تمام ننوشند بلکه بتدریج و به سه نفس بنوشند و نفس را در ظرف آب نکشند تا بخار نفس به آن نرسد چنانچه از فوت کردن غذا نهی شده است.
۲- در میانات غیر عادی مانند خوابیده و یا بر رو یا پهلو افتاده و یا خم گشته و یا گردن را کج کرده آب ننوشند.
۳- آشامیدن آب از ظرف سر تنگ نهی شده است متاسفانه جاههای قدیم به لیوان و لیوان به بطری های در تنگ و آن هم به نی تبدیل شد.
۴- آب خوردن بطریقی که سر را بلند کرده و دهن را باز کرده آب را از دور بر آن بریزد و فرو برند بسیار مضر و باعث بیماری های ریه است بلکه باید لب را به ظرف آب گذارند و آب بنوشند نه مانند بهایم سر را در ظرف آب فرو برند.
۵- بهترین ظروف جهت آشامیدن آب ، پیاله یا کاسه ای چینی و یا قدح سفالی صاف پاکیزه است که سر آن باز باشد و هر چه در آن است نمایان باشد.
باید ته آن تنگ و دهن ظرف گشاده باشد تا به سبب این هیات آب کمی در آن جای گیرد و به نظر بسیار آید تا انسان را از ملاحظه آن سیری حاصل شود و کمتر آب بخورد.
خوردن آب در ظرف قلعی و وصاصی مسکن تشنگی است هم چنین ظرف روی خوردن آب در ظرف مسی محدث جذام است.
آب جوش بسیار گرم ( مجدی که دهان را نسوزاند ) از بین برنده بادها و جهت مالیخوایها و سر درد سرد و جوشهای حلق و زخم های سینه و ریه اغتسال معده و رفع تشنگی بلغمی و سوداوی ( تشنگی کاذب که فرد هر چه آب می خورد سیر نمی شود ) و پاک کردن معده و تسکین دردر و خارش بدن مفید است. آب سرد معتدل در صورتی که با تماس مستقیم یخ سرد نشده باشد موافق ترین آب و بهترین آب برای افراد سالم است.
خواص انواع آبهای معدنی در طب سنتی به تفصیل ذکر شده است که اینجا مجال ذکر آنها نیست.
غذا را باید بخوبی بجوند و لقمه کوچک بردارند و تا گرسنگی صادق دست نداد غذا نخورند.
بر خلاف تفکر رایج در مورد میوه ها خوردن میوه پس از غذا از نظر طب سنتی بسیار مضر است. چون خلط فاسد و خون سوخته و خام تولید می کند و هضم غذا را مختل کرده و باعث نفخ می شود.
خصوصاً میوه های لطیف ( خربوزه ) هندوانه انگور ، زرد آلو ، سیب و … ) خوردن اینها پس از غذا کمال مضرت را دارد کسانی که دسر را مفید می دانند هیچ دلیلی برای این کار خود ندارند. علت این است که این میوه لطیف و سریع الغدا هستند و خوردن آنها بالای غذا باعث می شود زمانی طویلی در معده بماند و سوخته شود.

تدبیر حمام
منظور از حمام ، حمام های قدیم می باشد نه حمام فعلی ، حمام های قدیم تقریبا شبیه استخرها و سونا و جکوزی فعلی بوده اند. البته سونا و جکوزی و استخر فعلی شکل علمی حمام های قدیم هستند. و عکس حمام های قدیمی بسیار علمی تر و از لحاظ معماری و نوع مصالح بکار رفته در آن اثرات آن بر روی سلامتی قابل قیاس با استخرهای فعلی نیست و اساساً از حمام های قدیم برای درمان استفاده می شده است. معماری حمام های قدیم براساس مزاجها و طبیعت چهارگانه افراد طراحی شده اند.
این حمام ها بر رخت کن سه خانه داشتند خانه اول سرد و تر است خانه دوم گرم و تر است. و خانه سوم گرم و خشک است. هر مزاج با توجه به وضعیت مزاجی خودش از یک بیت استفاده می کرد.
با توجه به اینکه حمام قدیم تقریباً معادل استخرهای فعلی است لذا لازم است افراد شیوه های صحیح استغاده از آن را یاد بگیرند.
خانه اول : سرد و تر است. این خانه معادل استخر شنا می باشد چون به علت آب رطوبت بدن افزایش می یابد و از طرفی گرمای استخر زیاد نیست. این خانه مناسب صفر اوی ماست .
خانه دوم : گرم و تر است. که معادل جکوزی آب داغ است و هم چنین سونای بخار چون در جکوزی آب است و در سونای بخار به علت وجود آب و بخار رطوبت بدن را افزایش می دهد و از طرفی هوای هر دو گرم است بنابراین باعث گرمی و تری بدن مفید است و افراد خشک مزاج و لاغر اندام باید از این ها استفاده کنند افراد سوداوی لاغر باید از این خانه استفاده کنند .
خانه سوم : گرم و خشک است. که معادل سونای خشک می باشد سونای خشک نه آب وجود دارد و نه بخار بنابراین باعث کاهش رطوبت بدن می شود و برای افراد بلغمی و چاق مفید است.
از نظر طب سنتی ایجاد تغییرات یکدفعه ای برای بدن بسیار مضر است بنابراین تدریج و ترتیب در هر یک از این سه بیت ضروری است به این صورت که به هر بیت که وارد می شود مقداری مکث کند سپس وارد خانه ی بعدی شود. در هنگام خروج نیز همین طور یعنی یکدفعه ای از سونای خشک بیرون نیاید بلکه ابتدا به سونای بخار و جکوزی داغ و سپس به استخر بیاید و بعد از آن بیرون برود ب ه هیچ وجه از بین سویم به بیت اول نرود.
در هر بیت آب گرمی متناسب با همان بیت استفاده کند و بکار ببرند نه آن که در بیت گرم آب بسیار سرد و در بیت سرد آب گرم استفاده کند مثلاً نباید در سونای خشک آب سرد استعمال کند جهت آنکه این کار باعث ضرر عظیم و حدوث اقشحر ( لرز ) و لرزیدن بدن است.

قوانین استحمام
۱- چون در بیت اول یا دوم وارد میب شوند باید اول طلاسی آب بر پاهای خود بریزد و مقداری در آن توقف کند و سپس وارد بیت بعدی شود در هر بیت باید اول آب بروی پاها ریخته شود سپس سایر بدن و بهیچ وجه از سر شروع نکند.
۲- آشامیدن آب سرد به بدن خصوصاً در زمستان ممنوع است و در کمال مضرت و موجب فلج استرخا (Ms) و سستی بدن و بیماریهای ریوی و … است.
۳- ناشتا به حمام رفتن خشک کننده و لاغر کننده بدن است و باعث غشی و خفقان است خصوصاً گرم مزاجان را .
۴- با شکم پر و سیر به حمام رفتن نیز مضر است بلکه باید حداقل ۲ ساعت از صرف غذا گذشته باشد.
۵- فرد تر مزاج و چاق باید از بیت سوم بیشتر استفاده کند خصوصاً اگر بلغمی باشد و پیر بدنش زیاد باشد چون بیت سوم لاغر کنند بدن است به سبب اینکه رطوبت بدن را تحلیل می برد و باید در این بیت بسیار عرق کند.
۶- پس از بیرون آمدن از حمام باید لباس و پوشش را زیاد کنند خصوصاً در زمستان چون در حمام به سبب حرارت و رطوبت منافذ و سوراخهای پوست باز شده اند سرمای بیرون براحتی در بدن نفوذ می کند و باعث زکام و تب و لرز می شود.
۷- اگر کسی بخواهد لاغر شود باید ناشتا به حمام رود و در بیت سوم بیشتر توقف کند تا رطوبت تحلیل رود.
۸- با شکم پر به حمام رفتن باعث چاقی می شود اما مضر است.
۹- کسی که کم تر ورزش می کند برای دفع عرق از بدن خود باید از حمام معرفق بیشتر استفاده کند و در سو نا بیشتر تا فضولات بدن که باید از طریق ورزش دفع می شود در سونا با عرق دفع شود.
۱۰- حمام کردن با آب چشمه های معدنی خواص مختلف و فراوانی دارد و کاربرد درمانی وسیعی در طب سنتی دارد این آبها را با توجه به مزاج فرد و نوع بیماری باید استفاده کرد. مثلاً اگر فرد صفراوی از چشمه های آب گرم استفاده کند و دچار غشی و خفقان و خارش بدن می شود.
حمام کردن ( اغتسال ) به آب چشمه های گرم مانند آب معادن گوگرد و بوره و آب شور فواید زیر را دارد درمان فلج و رعشه و تشنج و مکه ( جوش ) و جهت عرق النساء ( سیاتیک ) ( درد کمر ) و درد مفصل و ورک نافع است.
۱۱- بهترین موقع برای حمام رفتن پس از حدود چهار ساعت است و نباید از دو ساعت کمتر شود.
غسل نمودن با آب سرد با شرایطی خواص زیر را دارد البته بدون وجود آن شرایط بسیار مضر و خطرناک است.
فواید غسل با آب سرد : تقویت بدن و نشاط ارواح و قوا و حرارت غریزی و سفتی و صلابت اعضا
شرایط :
۱- باید جوان گرم مزاج باشد
۲- فصل گرما ( تابستان ) و وسط روز باشد
۳- بیماری اسهال و قی و ضعف معده نداشته باشد
۴- معده و کبد و ضعیف نباشد
۵- بعد از جماع به هیچ وجه نباید با آب سرد غسل کرد
۶- پیران و اطفال و ضعیف المزاجان و سرد مزاجان و لاغر اندامان را هیچ وقت جایز نیست.
نکته بسیار مهم :
بیرون آمدن از خزانه ی آب گرم ( جکوزی آب داغ ) و یا اغتسال به آب گرم و دفعتاً در آب سرد فرو رفتن و یا غسل به آن نمودن بسیار مضر و خوف هلاکت و مرگ ناگهانی است خصوصاً ضعیف المزاج را
۷-جوان معرو المزاج در فصل گرما باید پاها را پس از حمام با آب سرد بشوید
۸- جوان مبرود المزاج در فصل گرما باید پاها را پس از حمام با آب گرم بشوید.
در حمام های قدیم علاوه بر همه این اصول چرک زدایی از بدن هم صورت می گرفت و باعث می شد مسامات و منافذ پوست باز شود و تا چند روز انسان نشاط و شاداب باشد اما حمامهای فعلی بیشتر شبیه یک آب بازی است حکما دستوراتی را برای نظافت در حمام دارند که در اینجا ذکر می گردد.

نظافت بدن در حمام :
تراشیدن سر و موی بغل و عانه ( اطراف عورت ) ایستاده جایز نیست چون باعث ملال و خستگی و بعضی اوقات غشی می شود خصوصاً اگر با نوره باشد.

ازاله ی چرک بدن
برای چرک زدایی از پوست بدن خطمی و سدر و صابون مناسب است.
سدر در چرک زدایی بهتر از خطمی است و جهت ریزش نیز مفید است و مقوی و نرم کننده و طولانی کننده آن است.
صابون جهت کسانی که دماغ سرد و تر دارند ( علائم آن ) مفید است و گرم مزاجان بهتر برای ازاله چرک از آرد جو و نخود استفاده کنند چون سریع الاثر تر است شستن سر با گل ختمی برای سر درد مفید است.

فواید سنگ پا
بر خلاف تصور رایج که فکر می کنند سنگ با فقط برای نظافت پاهاست ، سنگ با خواص دیگری دارد که ذکر می گردد.
سنگ پا باید متخلخل ( سوراخ سوراخ ) باشد و کف پا و پاشنه را بدان بمالند
فایده ی اول آن این است که چرک پا را ذیل می کند و خستگی و گرفتگی و کوفتگی پا را بر طرف می کند.
فایده ی دوم : سر درد و اکثر بیماریهای مغزی را مفید است از سر گیجه گرفته تا مشکلات گوش و … چون ماده ی بیماری را از مغز به پایین می کشد و به پا می آیند و بیماری بر طرف می شود با تسویه یکی از روشهای درمان تب و سر درد است.
۱- مهم بودن قوه بینایی برای دانشجویان حفظ صحه چشم در اینجا آورده می شود.
کسی که طالب حفظ صحت چشم و قوه بینایی است باید پرخوری پرهیز کند .
۲- طعام غلیظ و مولد باد ( متبخر ) مثل هریسه و کله و عدس و پیاز و تره و بادنجان و باقلان نخورد . اکثار ( زیاد خوردن ) این اغذیه مضعف چشم و مورث ظلمت بصر هستند
۳- از کثرت جماع بپرهیزد
۴- از حرکت در دود و غبار بپرهیزد و به اشیاء براق مانند برف نظر نکند
۵- بر پشت نخوابد
۶- مداومت کند بر مقویات باصره و ادویه ای که جالس انجیره ی مصحفه چشم هستند. مانند هلیله بروده وگشنیز و خشک و اطریفل گشنیزی
۷- استفاده از سنگ سرمه اصفهان با مروارید و توتیا در تقویت و حفظ چشم بی نظیر است.

عارف و فیلسوف بزرگ
خوردن اصل است و محتاج به علوم بسیار از بهر آن که مشتمل است به مصالح دینی و دنیا وی و اثر طعام خوردن به دل و قالب می رسد و قوام تن بدان منوط است.

سهروردی : همان حضور ( قلب ) که در نماز دارم در حال اکل طعام نیز دارم
مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه (۱۷۱ )

بیرون آوردن کفش : افعلوا نعالتکم عند الطعام فانها سنه جمیله
وضو قبل از غذا : شفای تن و برکت و میمنت در روزی است کنز العمال ج ۱۵ ص ۲۳۵
سالک آنطور که نشانه ی بندگی و بردگی است باید سر سفره نعمت الهی بنشیند یعنی زانوی راست را بر آورد و بر سلق چپ نشسته سپس طعام میل کند.
برای قوت عبارت طعام بخورد
هر کس گرسنه غذا بخورد خوب غذا را بجود و هنوز به غذا اشتها دارد از طعام دست بکشد و مدفوع خود را نگاه ندارد به هیچ بیماری جز مرض موت گرفتار نیاید امام علی (ع ) مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۲۷۷
تنهایی غذا نخوردن
امام علی ( ع) رسول خدا چون کنار سفره ای قرار می گرفت مانند بندگان می نشست و بر ران چپ خود تکیه می کرد. مستدرک ج ۳ ص ۸۳
امام صادق (ع) رسول خدا از روزی خداوند او را به نبوت مبعوث کرد تا روزی که از دنیا رحلت فرمود در حال تکیه دادن غذا نخورد مانند بندگان غذا خورد و مثل آنان می نشست اصول کافی ج ۲ صفحه ۲۷۰
امام علی (ع) چون کسی به خوردن طعام می نشیند مانند بندگان بنشیند و بر زمین غذا بخورد و پا را روی پا نیندازد و چهار زانو ننشیند که خداوند اینگونه نشستن را دوست ندارد
ترجمه مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۲۶۶ روضه المتقین ج ۷ ص ۵۲۷
غذاهای بیست و اعلا دارند چنانچه در روایات از برخی میوه ها به عنوان میوه های اعلی یاد شده است مانند سیب و به و انار و گلابی
در روایات از گوشت شتر و گوسفند به عنوان گوشتهای مفید و صالح یا شده است چنانچه در روایات بسیاری از گوشت گاو نهی شده است و آن را معادل و برابر با مرض و بیماری دانسته اند
در طب سنتی نیز برخی غذاها مفید و اعلی و کم عارضه هستند و برخی مضر و بست و غیر عارضه هستند.
در میان غذاها نخود و برنج و گوشت گوسفند و شتر و نان گندم و …. غذاهای اشرف هستند.
و عدس و گوشت گاو و بادنجان و دیر هضم و پر عارضه و سود از غلیظ کننده خون هستند.
غذاهای اعلی را می توان مداوم مصرف کرد اما غذاهای پست را باید بسیار کم مصرف کرد.
عدسی غذایی است بسیار سود زا و غلیظ کننده خون و باعث دیدن کابوس و خوابهای وحشتناک می شود بسیار دیر هضم است و جز مضرترین غذاها برای چشم است جز حبوبات نفاخ است.
عدس باعث تاریکی دید و ظلمت بصر می شود.
بادنجان نیز دیر هضم و سود از او غلیظ کننده خون است .
گوشت گاو و گوشتی است غلیظ و سود زا و عامل بیماری های سود اوی بوعلی در کتاب قانون هجده بیماری مهلک را به گوشت گاو نسبت می دهد که عبارتند از سرطان مالیخوایا ( اسکیزوفرنی ) بواسیر ( هموروئید ) و ….
سوسیس و کالباس از مشتقات گوشت گاو هستند این در حالیست که در تغذیه مرسوم گوشت گاو به علت نداشتن چربی بهترین گوشت است
بهترین شیوه خوردن تخم مرغ نیم برشت آن است که تخم باید نیم برشت عسلی خورده شود که در این صورت خون صالح و بسیاری تولید می کند اما اگر سفت و محکم شود دیر هضم و غلیظ کننده خون است.
تمام مضرات گفته شده برای گوشت گاو با چند درجه کم تر برای عدس و بادنجان نیز هست.
جمع سالاد ها همراه غذا خوردن باعث سود هضم می شود و نفخ بدنبال دارد سالادها سرد هستند و بدن برای هضم به حرارت نیاز دارد. در سر سفره های سنتی ما سبزی ها وجود داشت که اغلب گرم هستند و هضم را تقویت می کنند.
سالادهای مرسوم ( خیار ، کاهو ، گوجه ، سالاد شیرازی و … ) سرد هستند.
سبزی ها ( تره ، شاهی ، نعناع ، پونه ، جعفری و شوید و…. ) گرم هستند.
سفاره به دو وعده خواری در طب سنتی به اول روز و اول شب است.
در اول روز و اول شب غذا خورده شود و از خوردن غذا در نیمه روز پرهیز شود ( رساله امام و آیه وصیه ) در احادیث زیادی به دو وعده خواری اشاره شده است. علاوه بر ثمرات اخلاقی آن فواید طبی بسیاری بر آن مترتب است.
از نظر طب سنتی قوه هاضمه در وسط روز ضعیف است و نمی تواند در غذا تصرف کرده و آن را بطور کامل هضم کند اما در اول و آخر روز اینطور نیست. از طرفی بدن انسان برای هضم یک غذا و تبدیل آن غذا به عضو به ۱۲-۹ ساعت زمان نیاز دارد غذا در معده ۳ ساعت و در کبد ۳ ساعت و در عروق ۳ ساعت و ۳ ساعت دیگر وقت نیاز دارد تا به عضو تبدیل شود که حدود ۱۲ ساعت می شود اما در افراد گرم مزاج این مدت به ۹ ساعت کاهش می یابد افراد گرم مزاج چون هضم قوی ای دارند و زودتر غذا را هضم می کنند خصوصاً جوانان گرم مزاج .
حال اگر قبل این چهار هضم ( هضم معدی و کبدی و عروقی و عضوی ) غذای دیگری خورده شود طبیعت مدبره بدن حیران می شود و نمی تواند همزمان به دو هضم بپردازد و لذا هر دو هضم ناقص می شود.
حذف وعده ی غذایی ظهر در بسیاری از افراد باعث رفع کسالت و بی حالی و خواب آلودگی آنها می شود هم چنین جهت رژیم لاغری بهترین کار حذف وعده غذایی ظهر است چون هم سنت است و هم فواید طبی دارد.


فرستاده شده در عمومی | بدون نظر

ارسال نظر